"Schedule Entry"

Entri kali ini ditujukan khusus untuk bloggers yang baru menceburkan diri dalam dunia blogging. Bagaimanapun blogger yg dah expert tu pun boleh sama-sama baca dan bagi komen jika dirasakan ada perkara-perkara yang perlu dikongsikan bersama. Satu lagi, entri ini hanya untuk bloggers yang menggunakan platform 'blogger'.

Pernahkan anda terbaca satu entri yang dimasukkan pada awal-awal pagi? Saya percaya entri tersebut dibuat menggunakan kaedah 'Schedule Entry".

Kebiasannya "Schedule Entry" boleh ditetapkan bagi tujuan tujuan-tujuan seperti di bawah:

1.  Ingin diterbitkan pada masa yang tertentu di mana pada masa tersebut anda tiada masa untuk berblogging. Sebagai contoh pada masa tersebut anda berkursus tapi entri tersebut perlu dipaparkan.

2. Anda mempunyai banyak idea untuk dikongsikan tetapi tak mahu dimasukkan secara berterusan. Namun jika tidak ditulis dikhuatiri idea tersebut hilang.

3. Anda ingin menetapkan entri ada dipaparkan pada satu masa yang tetap seperti setiap hari Isnin pukul 9.00 pagi satu entri akan dipaparkan.

Jika anda ingin menggunakan kaedah ini, caranya mudah sahaja;

Pertama : Klik pada "Post Options" yang terletak pada bahagian bawah kiri.
Kedua : Kemudian tandakan pada bahagian 'Scheduled at' dan masukkan tarikh dan masa yang anda ingin entri anda dipaparkan.
Ketiga : Klik pada 'Publish Post' selepas penjadualan seperti langkah kedua telah selesai dibuat. Entri anda akan dipaparkan apabila tarikh dan masa yang anda pilih telah tiba.

"SELAMAT BERBLOGGING"

Nota : Entri ini juga dimasukkan menggunakan kaedah "Schedule Entry" di mana ia telah ditulis 3 hari yang lepas.



Tiada ulasan: