MEMBINA SIMPLE BLOG

Saya tidaklah mahir dalam aspek teknologi maklumat mahupun aspek berblog. Namun apa yang dapat saya bantu hanyalah apa yang saya tahu memandangkan beberapa rakan saya bertanyakan bagaimana hendak mewujudkan blog dan beberapa blog telah berjaya mereka wujudkan.
Memandangkan saya menggunakan platform blogger maka penerangan ini berkisar dalam platform ini.
Kepada sesiapa yang berminat membuka blog menggunakan platform blogger, bolehlah mengikut cara yang saya tunjukkan seperti di bawah untuk mewujudkan 'simple blog'.

Langkah 1 : Perlu mempunyai alamat email dan email tersebut akan digunakan sebagai 'username'.
Langkah 2 : Pergi ke https://www.blogger.com/start untuk mewujudkan blog pertama anda. Klik pada 'create a blog'
Langkah 3 : Isikan maklumat yang diminta dan tekan butang 'continue'. Alamat email yang anda masukkan, merupakan 'username' yang akan anda gunakan setiap kali anda ingin mengemaskini blog anda. Bagi tujuan keselamatan, password yang ingin digunakan tidak semestinya adalah password yang sama dengan password email tersebut.
Langkah 4 : Pilih nama blog dan 'blog url' yang anda ingin gunakan. Untuk memastikan 'blog url' tidak digunakan oleh mana-mana blogger, masukkan nama yang anda inginkan dan tekan 'check avaibility'.
Langkah 5 : Pilih 'template' yang ingin digunakan. Template ini boleh ditukar bila-bila masa sahaja.
Langkah 6 : Klik 'continue' dan di mukasurat seterusnya klik 'start blogging'. Tahniah, anda kini sudah mempunyai blog anda sendiri.
Kini anda boleh memulakan blog anda sendiri, cara untuk memasukkan entri adalah seperti anda menulis email tapi tak perlulah anda menulis alamat yang anda ingin tujukan email tersebut. Selepas anda selesai memasukkan tajuk dan perkara yang anda inginkan, klik pada 'publish post' untuk memaparkan di blog anda.
(Langkah-langkah ringkas menulis blog akan menyusul selepas ini)
KINI SEMUA ORANG BOLEH BERBLOG
Nota : Jika anda ada komen atau ingin berkongsi info sila tulis pada bahagian 'comments' di bawah entri ini.
Juga jika anda berjaya mewujudkan blog anda sendiri, sila tulis alamat blog anda di bahagian 'comments' di bawah entri ini.


Tiada ulasan: