Facebook Chat | Chat FB Dengan Kawan Terpilih

       Facebook kini telah membenarkan pengguna menetapkan beberapa rakan-rakan sahaja yang boleh sembang atau chat dengan anda. Dan juga membenarkan kawan-kawan yang terpilih itu sahaja yang mengetahui bahawa anda sedang online. Sebelum ini jika kita tak mahu kawan mengetahui bahawa kita sedang fb online, kita perlu tetapkan 'turn off chat' dan kesemua orang tidak akan dapat melihat kita online termasukkan keluarga, saudara dan rakan karib.
       Kini dengan kemudahan ini, bolehlah kita menetapkan keluarga, saudara dan rakan karib boleh melihat kita online dan pada masa sama menghalang kawan yang tak diperlukan dari mengetahui anda sedang online. Pilihan ini juga sesuai untuk pejabat yang membenarkan pekerja menggunakan fb untuk berkomunikasi utk tujuan pekerjaan. Mereka hanya perlu memilih rakan sekerja dalam senarai yang dibenarkan dan boleh mula berkomunikasi tanpa gangguan dari pengguna fb lain.

Untuk menetapkan kawan untuk chatting ikuti langkah ini,

Langkah 1 : Klik 'Setting' (simbol gear / bintang) yang terletak di bahagian bawah kanan.

Langkah 2 : Pilih ' Turn on chat for only some friend' dan pilih kawan yang dibenarkan sembang.
Langkah 3 : Klik 'simpan'.

Kini anda dah boleh sembang dengan kawan yang anda telah tetapkan tanpa risau gangguan dari kawan yang tidak dialu-alukan. Status sembang akan ditunjukkan seperti di bawah (kawan dibenarkan ditunjukkan bahagian atas dan kawan diblock ditunjukkan di bahagian bawah)


***************************************



Tiada ulasan: