LIMA BROWSER POPULAR



Bagi pengguna yang seringkali melayari internet, kita memerlukan ‘browser’ untuk membolehkan sesuatu laman web dibuka dan tanpanya sesuatu laman web tak dapat dibuka. ‘Browser’ ini seumpama perantara / medium untuk membolehkan kita dirangkaikan dengan sesuatu laman web.
Entri kali ini akan menunjukkan 5 jenis ‘browser’ yang popular dan seringkali digunakan untuk melayari internet. Saya tak pasti terjemahan ‘browser’ dalam Bahasa Malaysia samaada dipanggil “pelayar”, “pelungsur” atau nama lain.
Berikut adalah lima ‘browser’ yang kerap digunakan untuk melayari internet dan ia boleh didapati secara percuma di laman web pembangunnya.


Microsoft Internet Explorer

Sedia terpasang bila beli komputer tapi boleh download di
Versi terkini – Microsoft Internet Explorer 8
Dibangunkan oleh Microsoft Corporation


Mozilla Firefox


Versi terkini - Firefox 3.5
Dibangunkan oleh Mozilla Corporation


Google Chrome

Tak dinyatakan versi berapa.
Dibangunkan oleh Google Inc.


Opera

Versi terkini - Opera 10
Dibangunkan oleh Opera Software


Safari


Versi terkini - Safari 4
Popular untuk pengguna Mac Komputer tapi tiada masalah jika digunakan oleh pengguna Windows.
Dibangunkan oleh Apple Inc.



Awal perkembangan internet dahulu terdapat satu lagi “browser” yang menjadi saingan Microsoft Internet Explorer iaitu Netscape Navigator. Namun saya tidak tahu status ‘browser’ tersebut samada masih ada atau tidak. Selain dari ‘browser’ yang disebutkan di atas terdapat banyak lagi ‘browser’ yang dibangunkan tapi penggunaannya tidaklah meluas seperti ‘browser-browser’ di atas.
Selain versi utama, terdapat juga versi lain seperti mobile (Contoh : Internet Explorer Mobile), mini (Contoh : Opera Mini) atau portable (Contoh : Google Chromium) untuk browser di atas.
Kelima-lima ‘browser’ tersebut boleh dipasang secara serentak di dalam satu komputer tanpa mengganggu fungsi antara satu sama lain namun dari segi kelajuan anda melayari internet akan berkurangan jika dibuka secara serentak. Versi yang ditunjukkan di atas adalah versi setakat 13 November 2009 dan sumber yang ditunjukkan adalah dari laman web pembangunnya.



Tiada ulasan: