Mematikan Fungsi “Right Click Disable” Cara Mudah


Saya bukan ingin menceritakan cara-cara untuk menjadikan laman sesawang atau blog anda sebagai ‘Right Click Disable’ tetapi cara untuk mematikan fungsinya.
Saya percaya ada antara kita pernah terlihat perkataan tersebut apabila kita menekan butang di sebelah kanan pada tetikus. Kadangkala perkataan tersebut diganti dengan perkataan lain seperti ‘dilarang menyalin’, ‘hakmilik terpelihara’ dsb.
Cara yang diberi ini bukanlah cara memasang ‘perisian pemintas’ atau meletakkan ‘kod HTML’ kerana saya bukanlah mahir dalam hal-hal sebegitu. Cara ini saya terjumpa secara tidak sengaja dan kemungkinan ada di antara laman sesawang dan blog kebal terhadap cara ini namun setakat ini saya belum berjumpa blog yang kebal terhadap cara ini.
Caranya mudah saja. Ikuti langkah seperti di bawah;
  1. Pasangkan browser opera. Klik di sini untuk memuat turun perisian tersebut.

  1. Buka laman web yang ada ‘right click disable’ (atau perkataan lain)
  1. Akan keluar kotak dialog seperti di bawah. Tandakan pada ‘stop executing script on this page’
  1. Klikkan pada button ‘OK’
  2. Selepas itu barulah keluar senarai menu yang diperlukan.
Nota : Cara ini hanya berfungsi kepada laman sesawang dan blog yang menggunakan script bagi mewujudkan fungsi ‘right click disable’.


Tiada ulasan: