Enjin Carian Berunsurkan Islam


Selama ini kita seringkali menggunakan enjin carian google, yahoo atau beberapa enjin carian yang lain. Carian yang kita buat menggunakan carian tersebut selalunya tidak diklasifikasi dan kadangkala tidak sesuai kepada sesetengah golongan.


Enjin carian Google

Enjin carian Yahoo

Namun kini terdapat satu enjin carian yang berunsurkan keISLAMan yang mana memberi panduan kepada pengguna mengklasifikasikan setiap carian yang kita buat. Enjin carian yang dimaksudkan ialah I'm Halal atau lebih dikenali sebagai IMHALAL. Alamat enjin carian ini ialah http://www.imhalal.com/

Fungsinya sama dengan enjin carian yang lain di mana maklumat yang ingin dicari akan ditunjukkan di bahagian bawah setiap carian.

Namun jika maklumat yang ingin dicari merupakan maklumat yang diragui, maka amaran akan dikeluarkan di bahagian bawah carian. Klasifikasi dibahagi kepada 3 bahagian. Jika di klasifikasi sebagai '1 out of 3' maklumat tersebut diragui tapi masih boleh dibuka. Namun sebelum dibuka satu mesej amaran ditunjukkan. Namun jika diklasifikasi sebagai '3 out of 3' carian tidak ditunjukkan dan pengguna dinasihatkan menggunakan perkataan lain untuk meneruskan carian.

Contoh 1 : Jika di tulis 'porn', pencarian tersebut dikelasifikasikan sebagai '3 out of 3' dan tiada paparan carian ditunjukkan.


Contoh 2 : Jika di tulis 'pig', pencarian tersebut diklasifikasikan sebagai '1 out of 3' dan peringatan ditunjukkan namun pencarian masih boleh dipaparkan dengan mengklik pada 'If you still think the result will be clean click me!' dan hasil carian akan dipaparkan.


Diharap maklumat ini dapat di manfaatkan bersama. Semoga enjin carian ini digunakan oleh kita semua bagi mengelakkan maklumat yang tidak bersesuaian dicapai oleh pihak yang tidak sepatutnya seperti anak-anak kita, pelajar sekolah dan mana-mana pihak yang lain.


1 ulasan:

Sahak berkata...

Bagus juga info ini.
Sesuai untuk kegunaan pelajar sekolah.
Terima kasih atas maklumat ini.