Buku Online

Jika anda minat membaca dan tercari-cari buku secara online, kini google ada berkongsi halaman berkenaan buku untuk anda baca secara online. Ia terdapat di 'Google Books'. Terdapat berbagai genre buku samaada dalam Bahasa Malaysia, Inggeris atau lain-lain bahasa. Begitu juga buku fiksyen atau non-fiksyen.
Walaupun majoriti buku yang dipaparkan adalah sebahagian sahaja namun jika rajin mencari kemungkinan ada buku yang dikongsikan sepenuhnya (mungkin sbb belum jumpa lagi. Hahaha).

Untuk mengakses perkhidmatan ini, sila pergi ke website Google Book (klik sini)
Selepas itu bolehlah dicari buku yang bersesuaian satu persatu atau menggunakan kotak 'search'. Sebagai contoh RIS-IT mencari buku berkenaan "komputer"
Senarai buku berkaitan komputer akan dipaparkan dan bolehlah memilih mana-mana buku yang berkenan. Untuk mendapatkan buku dengan tajuk spesifik, kenalah taip tajuk tersebut sepenuhnya semasa 'search'. Tapi tak semestinya buku yang dicari tersebut ada dalam senarai. Untuk contoh di bawah, RIS-IT memilih buku '101 Tips Mudah Memperbaiki Komputer Error".
Disebelah kiri buku tersebut ada ditunjukkan status sama ada terdapatnya buku tersebut dalam bentuk 'e-book' dan di mana untuk mendapatkan buku tersebut dalam bentuk buku biasa.
Bagi RIS-IT, bolehlah mencuba menggunakan kemudahan online ini sesekali. Bukannya kena duit pun untuk mengakses kemudahan ini, kecuali lah nak membeli atau mendownload. Selamat membaca.

Tiada ulasan: