Peta Online

      Pada masa dahulu, jika hendak merujuk sesuatu lokasi, kita akan merujuk kepada peta yang dilukis di atas kertas. Namun pada masa kini peta boleh dirujuk secara online. Bukan sekadar dalam bentuk lukisan malah dalam rupabentuk sebenar iaitu peta yang diambil terus dari satelit. Perkhidmatan peta yang popular sekarang ini adalah menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh google iaitu 'google map' dan 'google earth'. ' Google map' boleh terus digunakan secara online tanpa perlu memasang perisian manakala 'google earth' memerlukan pemasangan perisian namun 'google earth' mempunyai beberapa ciri-ciri yang tidak terdapat pada 'google map'.
      Selain perkhidmatan peta dari google, terdapat beberapa perkhidmatan peta lain yang agak popular yang seringkali digunakan oleh pengguna. Berikut disenaraikan perkhidmatan peta online untuk rujukan (Klik pautan untuk pergi ke perkhidmatan peta) ;

GOOGLE MAP

YAHOO MAP

BING MAP

HERE MAP

      Kalau rajin mencari rasanya banyak lagi perkhidmatan peta online yang disediakan tapi yang disenaraikan di atas adalah antara yang popular dan kerap digunakan. Bagi RIS-IT, 'google map' kerap digunakan manakala 'yahoo map' adalah pilihan kedua diikuti oleh 'bing map' dan 'here map'.

Tiada ulasan: