Blog - Menukar Latarbelakang Blog

Blog RIS-IT asal (atas) dan RIS-IT sebelum ini (bawah)

Jika anda ingin menukarkan latarbelakang blog anda, terdapat cara susah, kompleks, panjang, ringkas dan mudah boleh anda pilih. Namun saya hanya akan menunjukkan cara ringkas dan mudah untuk menukar latarbelakang blog anda (Cara susah, kompleks dan panjang - Anda cari sendiri). Jika anda ikuti langkah ini, Insya Allah latarbelakang blog anda akan bertukar ke corak yang anda inginkan dan bertambah menariklah penampilan blog anda.

Langkah 1 : "Sign in" ke blog anda dengan memasukkan 'username' dan 'password' yang anda tetapkan semasa mendaftar blog.
 
Langkah 2 : Klik pada "design" dan seterusnya klik pada mana-mana menu "Add a Gadget".

Langkah 3 : Cari gadget "HTML/Javascript" dan klik pada simbol "+".

Langkah 4 : Masukkan kod HTML* yang anda dapat ke dalam ruang 'content' dan tekan 'save'.

Langkah 5 : Klikkan 'preview' jika ingin melihat bentuk latarbelakang yang anda pilih. Jika berpuas hati tekan menu 'save'.

Langkah 6 : Klik menu 'View Blog' untuk memaparkan blog anda dengan latarbelakang baru.

Nota  : * Bagi Langkah 4 iaitu memasukkan kod HTML, sila cari kod tersebut di laman sesawang yang menyediakan kod tersebut dengan mencari menggunakan 'google/yahoo search' dan taipkan 'blog background' atau perkataan seumpamanya. Sekadar contoh, blog ini menggunakan kod HTML dari 'cutest blog on the blog' dan 'scrap my blog'.




RIS-FAMILI

2 ulasan:

sara petakbunga berkata...

tq

Ris Ya berkata...

suka bila info yang dikongsi dalam blog ini memberi manfaat kepada pembaca.