Blog - Buat Banner Statik

Lanjutan Entri sebelum ini iaitu Buat Banner Flash.

Banner statik yang terdapat dalam blog RIS-FAMILI

Permulaannya anda perlu membuat banner secara manual menggunakan perisian yang anda mahir seperti photoshop, photoscape, microsoft paint atau apa-apa saja program seumpamanya. (Aku hanya menggunakan perisian 'Paint' untuk membuat banner di atas).

Selepas siap, simpan banner tersebut dalam format 'jpg'. Format lain aku tak pasti boleh atau tak sebab aku tak mencubanya, maklumkan aku jika anda berjaya membuat blog statik menggunakan format lain.

Kemudian anda carilah di dalam internet perkhidmatan 'image hosting' bagi membolehkan anda mengupload banner yang telah anda buat. Banyak perkhidmatan 'image hosting' yang ada tapi aku lebih suka menggunakan 'photobucket'. Anda perlu berdaftar untuk menggunakan perkhidmatan ini.


Setelah berdaftar, sila login ke akaun anda dan proses untuk seterusnya. Klik 'Upload Images and Videos' dan seterusnya pilih banner yang telah anda buat/simpan sebelum ini.


Masukkan info yang berkaitan (Jika perlu, tak letak pun tak pe). Selepas berpuas hati, klik butang 'save'. Banner anda telah sedia untuk digunakan. Untuk mendapatkan kod HTML yang diperlukan, klik pada banner anda tadi dan kod HTML akan dipaparkan.


Untuk meletakkan banner yang telah diupload tadi ke blog atau laman sesawang anda, salin (copy) pada ruangan 'HTML Code' dan letak (paste) ke dalam blog anda. Cara nak letak klik di sini (cara adalah sama).

Lepas dah salin dalam blog, sebelum klik 'save' anda perlu mengubah sedikit pada kod HTML tersebut bagi membolehkan laman blog atau laman sesawang yang anda inginkan dipaparkan jika banner tersebut di klik. Anda perlu mengubah pada bahagian yang berwarna merah dengan laman blog yang anda inginkan.


Nota : Cara ini bukan hanya untuk membuat banner sahaja, anda juga boleh menggunakan laman sesawang ini untuk berkongsi gambar, logo, video dan seumpamanya.
RIS-FAMILI

Tiada ulasan: