Private Browsing Dengan Internet Explorer

Entri kali ini menunjukkan cara untuk melayari internet secara private iaitu maklumat perlayaran tidak disimpan setiap kali kita surfing bagi pengguna browser Internet Explorer. Namun kemudahan private browsing ini hanya untuk Internet Explorer versi terkini sahaja. Jika anda masih menggunakan versi lama, sila upgrade versi Internet Explorer anda.

Cara private browsing menggunakan Internet Explorer;

Langkah 1 : Buka browser 'Internet Explorer' seperti biasa.
Langkah 2 : Pilih menu 'Tools' dan kemudian pilih 'InPrivate Browsing'.
Langkah 3: Keluar maklumat berkenaan 'InPrivate Browsing' untuk dibaca. Jika tidak mahu baca, abaikan sahaja.
Langkah 4 : Taip alamat website yang hendak dibuka di kotak alamat di bahagian atas atau pilih senarai 'favorites' yang telah disimpan. Perhatikan simbol 'InPrivate Browsing' muncul di sebelah kiri kotak alamat.

Langkah 5 : Berlayarlah di alam maya tanpa was-was kerana rekod perlayaran anda tidak akan disimpan selepas anda log-out.

ATAU
Lakukan pembersihan rekod perlayaran secara manual iaitu dengan memilih 'Tools' - 'Delete Browsing History' - 'Delete All' @ "delete' satu persatu setiap kali anda selesai surfing internet.

ATAU
Lakukan pembersihan kekal iaitu data perlayaran akan dipadamkan secara automatik setiap kali anda keluar dari internet explorer. Caranya pilih 'Tools' - 'Internet Option' - Pilih tab 'general' - Tick pada 'Delete Browsing History On Exit' - Pilih 'OK@ 'Apply'.

Untuk private browsing menggunakan Mozilla Firefox - Klik sini.
Untuk private browsing menggunakan Google Chrome - Klik sini.

Tiada ulasan: