Private Browsing Dengan Mozilla Firefox

Risaukan jejak anda disimpan dalam komputer setiap kali anda melungsur/surfing internet. Kebiasaannya kita akan memadamkan maklumat tersebut secara manual dengan masuki "Tools" - "Internet Options" - " General" - "Delete".

Tapi sebenarnya ada cara lebih mudah tanpa perlu menggunakan cara seperti di atas kerana maklumat surfing tidak akan disimpan di dalam komputer setiap kali anda surf internet. Caranya terdapat untuk ketiga-tiga browser popular iaitu untuk "Internet Explorer", "Mozilla Firefox" dan "Google Chrome".

Untuk kali ini, cara yang ditunjukkan di bawah adalah untuk browser "Mozilla Firefox"

Langkah 1 : Buka browser "Mozilla Firefox" seperti biasa.

Langkah 2 : Pilih menu "Tools" dan kemudian pilih "Start Private Browsing"

Langkah 3 : "Pop-up window" akan dipaparkan. Klik pada "Start Private Browsing" untuk memulakan 'private browsing'. Jika anda tak mahukan "pop-up window" ini dipaparkan setiap kali anda ingin melakukan "private browsing", sila 'tick' pada "Do Not Show This Message Again" sebelum klik pada "Start Private Browsing".

ATAU

Setkan browser Mozilla Firefox untuk buka "Private Browsing" setiap kali browser tersebut dibuka. Hanya klik Tools - Options - Privacy - Tick pada Permanent Private Browsing Mode".

Selepas itu bolehlah surf internet tanpa was-was lagi. Tak perlu risau jejak anda disimpan dalam komputer lagi.


Untuk private browsing menggunakan Internet Explorer - Klik sini.
Untuk private browsing menggunakan Google Chrome - Klik sini.

1 ulasan:

Alimi berkata...

Thanks, nice info.
Saya tertunggu cara untuk chrome pula sbb saya pengguna chrome.