Nak Tahu Rahsia Tak?

Memang kali ni RIS-IT ingin berkongsi rahsia. Rahsia ni banyak jenisnya seperti ' Rahsia Besar', 'Rahsia', 'Sulit', 'Terhad', 'Persendirian' juga 'Untuk Kegunaan Rasmi'. Dan kali ini semua jenis rahsia ingin dikongsikan untuk tatapan semua.
Opps... jangan salah sangka, rahsia ni bukannya didedahkan oleh RIS-IT tapi RIS-IT hanya berkongsi pautannya je. Rahsia yang dimaksudkan adalah rahsia yang di dedahkan oleh Wikileaks. Banyak maklumat yang selama ini tersimpan telah dibocorkan dan ini bukannya siri pertama pembocoran rahsia tersebut. Dipercayai siri-siri pembocoran maklumat seperti ini akan terus dikeluarkan dari masa ke masa. Entahlah sama ada maklumat yang dikaitkan dengan Malaysia akan turut ada tak pada masa datang. Harap-harap tak ada la sebab rahsianya akan dibacakan oleh seluruh dunia.
Menurut berita yang dikeluarkan baru-baru ini, sebanyak 251287 maklumat dibocorkan dimana 15652 daripadanya dianggap sulit.
Antara maklumat yang dapat dibacakan adalah mengenai rancangan kerajaan China untuk menggodam Google, operasi pengintipan diplomat di PBB, ejekan terhadap pemimpin-pemimpin dunia, pertelingkahan nuklear Pakistan dan banyak lagi. Banyak betulllll. Rasanya baik baca sendiri kalau nak tahu apa lagi yang ada. RIS-IT pun belum betul baca maklumat tersebut kesemuanya kerana terlalu banyak. Bagaimana sumber-sumber maklumat tersebut diperolehi tidak pula didedahkan namun tida pula dinafikan oleh pihak-pihak yang telah dibocorkan maklumat tersebut.
Kalau nak membacanya sila klik disini. Pencarian maklumat boleh dilakukan berdasarkan tarikh, sumber diperolehi, abjad atau klasifikasi fail.


Nota : Maklumat berdasarkan info dari akhbar bertarikh 30 November 2010.



Tiada ulasan: